- Is je stem na een dag werken vermoeid?
- Heb je het gevoel dat men niet echt naar je luistert?
- Vind je jezelf niet overtuigd overkomen bij een sollicitatiegesprek?
- Vind je het als docent moeilijk om overwicht te krijgen op de klas?
- Ben je niet blij met de kleur van je stem?
- Heb je het gevoel dat men je niet serieus neem t wanneer jij aan het woord bent?
- Voel je de energie wegstromen wanneer je een verhaal moet vertellen?
Dan is het écht tijd om een keer heel bewust te onderzoeken hoe jij je stem (en lichaam) inzet om je boodschap over te brengen !
Waar kunnen we aan werken in de lessen/workshops ?
Stem-technieken: Om de stemkwaliteit te verbeteren ( o.a. volume, kleur, helderheid en scherpte, toonhoogte, articulatie…) en om te voorkomen dat je stem gauw vermoeid raakt.
Spreek-technieken: Om de vorm van je betoog te verbeteren (o.a. hoe loopt de zin, zinsmelodie, waar haal je adem, beklemtoning, ritme en tempo, energie-verdeling in de zin…)
Adem-technieken: Om de stem- en spreektechnieken te ondersteunen. Spreken doe je op uitademing. Als de adem niet goed “loopt” dan zal ook de stem minder goed lopen. (o.a. training van ademhaling spieren, oefeningen om natuurlijk en goed te leren ademen, adem- en ontspanningstechnieken,…)
Lichaamshouding: Om de gesproken tekst te ondersteunen en bewust te worden van spierspanningen en spieracties (kinesiologie).
Presentatie en uitstraling: Om bovenstaande aspecten samen te brengen zodat er congruentie ontstaat. (Ofwel: zijn je gedachten en gevoelens, de betekenis van je woorden, de kleur van je stem en je houding eenduidig ?) …Hoe kom je over? Weet je eigenlijk wel hoe je over komt?
Om je ervan bewust te worden hoe je een boodschap het duidelijkste communiceert.
Theatertechnieken:
Zend- en ontvangtechnieken: Om er nog meer bewust van te worden wat je uitzend en om goed te leren omgaan met het “ontvangen” van de boodschap van de ander. (negeren, reageren, incorporeren etc…).
- rolpatroon: Om je ervan bewust te worden welke rol je hebt in een gegeven situatie. Je vervult in je leven meerdere rollen; wanneer je bij je ouders bent, ben je het kind, wanneer je voor de klas staat ben je de docent etc. Heb je in een gegeven situatie wel de rol die je wil? Heb je die rol zelf gekozen of is hij je opgelegd ? Hoe stap je in een andere rol die echt bij jou in die situatie past ? Ook hier is congruentie belangrijk: “toneel spelen” zal niet werken…! Hoe pas je bovenstaande “technieken’ toe om dat te bereiken.
—————————
Hoe werken we samen: De bovenstaande onderdelen vragen om verschillende werkvormen; waaronder: fysieke oefeningen, gesprekstrainingen, geluidsopnames en/of video opnames.
We spreken een werkplek af waar ik de lessen kom geven of je komt bij mij thuis.
Kosten van individuele lessen:
1 training van een uur: 70 euro ex btw en reiskosten.
5 trainingen van een uur : 300 euro ex btw en reiskosten.
Ik geef opdrachten mee en onderhoud contact tijdens de periode dat we werken om feedback te kunnen geven.
Bij groepstraining kunnen we overleggen wat de beste werkvormen zijn afhankelijk van het aantal deelnemers.